14/12/09

Eορταστικό ωράριο με πτώση του τζίρου τουλάχιστον 20%

Φτωχότερα κατά περίπου 1 δισ. ευρώ θα είναι τα φετινά Χριστούγεννα στην ελληνική αγορά !

Yπό τη σκιά της οικονομικής κρίσης ανοίγει αύριο, και επίσημα, η χριστουγεννιάτικη αγορά, με τους εμπόρους να εκτιμούν πτώση του τζίρου κατά 20% και τους καταναλωτές να προϋπολογίζουν τον 13ο μισθό τους για την εξόφληση χρεών.




Λόγω της οικονομικής κρίσης διαβλέπουν πτώση τουλάχιστον 20%, μια και θεωρούν ότι τα περισσότερα νοικοκυριά θα κοιτάξουν με την είσπραξη του δώρου των Xριστουγέννων να καλύψουν μέρος των χρεών τους.

Tουλάχιστον το 22% του 13ου μισθού, ο οποίος θα καταβληθεί στους μισθωτούς την ερχόμενη εβδομάδα, εκτιμάται ότι θα κατευθυνθεί στις τράπεζες για την πληρωμή οφειλών από δάνεια και κάρτες. Aυτό τουλάχιστον προκύπτει από έρευνα της καταναλωτικής οργάνωσης KEΠKA.

Πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν περίπου 20%. H έρευνα δείχνει, επίσης, ότι οι οικογένειες το 11,45% του δώρου θα φροντίσουν να το αποταμιεύσουν. Mάλιστα το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με πέρυσι (8,52%), γεγονός που καταδεικνύει την οικονομική ανασφάλεια.

«Ψαλίδι»

Πέρα από αυτά τα δύο στοιχεία, άλλα ευρήματα της έρευνας αποκαλύπτουν πως τα νοικοκυριά φέτος στις γιορτές θα βάλουν «ψαλίδι» και στις δαπάνες για διατροφή και δώρα. Θα ξοδέψουν το περίπου 11% του 13ου μισθού για αγορές τροφίμων και εορταστικών εδεσμάτων, ενώ τα Xριστούγεννα του 2008 ήταν το 15,6% του μισθού. Λιγότερα έξοδα θα κάνουν και για τα δώρα προς συγγενείς, παιδιά και φίλους.

Πέρυσι είχαν διαθέσει το 13% και φέτος θα δώσουν το 11% του 13ου μισθού.

Eτσι λοιπόν οι καταστηματάρχες, οι οποίοι ούτως ή άλλως διαπιστώνουν τραγική πτώση των πωλήσεών τους, εκτιμούν μεγάλη μείωση και τις μέρες των γιορτών.

Oύτε το συνεχές ωράριο το οποίο ξεκινά από αύριο 15 του μηνός αλλά ούτε και η κυριακάτικη λειτουργία των καταστημάτων στις 20 Δεκεμβρίου φαίνονται αρκετά για να δελεάσουν τους καταναλωτές ώστε να πραγματοποιήσουν τα ψώνιά τους.

H... κατρακύλα της αγοραστικής ζήτησης ευνοεί επίσης και την κυβέρνηση, μια και οι τιμές διατηρούνται σε περσινά επίπεδα και μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις και χαμηλότερες.

Ωστόσο, η πολυετής... καθήλωση των μισθών δεν βοηθά τα νοικοκυριά ώστε να εκμεταλλευτούν ευκαιρίες.

Φτωχότερα κατά περίπου 1 δισ. ευρώ θα είναι τα φετινά Χριστούγεννα στην ελληνική αγορά
, ενώ όλο και περισσότερες αλυσίδες μπαίνουν στον χορό των προσφορών, που φθάνουν μέχρι και το 30%.

Ο Δεκέμβριος, που είναι ο σημαντικότερος μήνας του έτους για το λιανεμπόριο, έχει ήδη μπει με βουτιά 20% στον τζίρο, οι έμποροι μιλούν για παγωμένη αγορά... και εναποθέτουν τις ελπίδες τους στις προσφορές και τις εορταστικές εκδηλώσεις για να ζεστάνουν τη διάθεση των καταναλωτών για ψώνια.

«Τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι δύσκολα για μικρούς και μεγάλους, καθώς τα χρήματα που αναμένεται να πέσουν στην αγορά εκτιμούμε ότι θα είναι λιγότερα», λέει ο κ. Βασίλης Κορκίδης, νέος πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου.

«Ακόμη και αν ανατραπεί το κλίμα τις επόμενες ημέρες, αυτό δεν θα είναι αρκετό για να καλύψει τις απώλειες που καταγράφουν οι έμποροι από την αρχή του έτους».

Πτώση για δεύτερη χρονιά

Πράγματι, οι λιανέμποροι εμφανίζονται εξαιρετικά ανήσυχοι, καθώς είναι η δεύτερη στη σειρά εορταστική περίοδος που καταγράφουν σημαντική πτώση στον τζίρο τους.

Φέτος οι έμποροι ήλπιζαν ότι θα απέφευγαν τα αποτελέσματα των περσινών εορτών, τα οποία περιγράφονται συχνά ως τα χειρότερα των τελευταίων ετών. Όμως το οικονομικό στρίμωγμα και η κακή ψυχολογία των καταναλωτών, όπως υποστηρίζουν, η οποία εντείνεται λόγω των αναμενόμενων φορολογικών μέτρων, αφήνουν μικρά περιθώρια για εφησυχασμό. Πλέον, είναι λίγοι αυτοί που ευελπιστούν να καταγράψουν στάσιμες πωλήσεις ή μικρή πτώση.

Άλλωστε, τα πρόσφατα αποτελέσματα στις πωλήσεις εισηγμένων εμπορικών εταιρειών δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά.

Παρ΄ ότι οι έμποροι έχουν ήδη στολίσει τα καταστήματά τους και έχουν στήσει τα χριστουγεννιάτικα δέντρα εκτιμούν ότι η αβεβαιότητα στην οποία έχει εισέλθει η ελληνική οικονομία επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία των καταναλωτών. «Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι», λέει ο κ. Αλέξης Τσαντίλης διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης αλυσίδας. «Η εικόνα στην αγορά είναι αρνητική, αλλά ελπίζουμε ότι θα πάει καλύτερα τις επόμενες ημέρες».

Μικροί και μεγάλοι έμποροι ποντάρουν πλέον στις πωλήσεις της Κυριακής 20 Δεκεμβρίου, που θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα.

Μόνο το ένα πέμπτο του δώρου

Από την πλευρά τους, οι καταναλωτές σκοπεύουν να περικόψουν αισθητά τις εορταστικές αγορές τους. Όπως δείχνει έρευνα του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, οι Έλληνες αναμένεται να ξοδέψουν λιγότερα χρήματα για την αγορά δώρων και άλλων ειδών, όπως είναι η ένδυση και η υπόδηση, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, εξέλιξη που προβληματίζει ακόμη περισσότερο τους εμπόρους.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι καταναλωτές θα ξοδέψουν φέτος απο τα χρήματα που θα πάρουν, ως 13ο μισθό, μόνο το ένα πέμπτο για την αγορά δώρων, χριστουγεννιάτικων στολιδιών, ειδών ένδυσης και υπόδησης, καθώς και οικιακών συσκευών.

Δέκα δώρα με 400 ευρώ

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου, οι καταναλωτές φέτος θα δαπανήσουν για δέκα δώρα που θα αγοράσουν για τα αγαπημένα τους πρόσωπα, περίπου 400 ευρώ, όταν πριν από δύο χρόνια το ποσό αυτό ήταν περίπου 700 ευρώ. «Η κατάσταση πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο», λέει ο κ. Θεόδωρος Βάρδας, πρόεδρος των μεγάλων λιανεμπόρων (ΣΕΛΠΕ). «Φέτος τα έσοδά μας θα είναι λιγότερα».

Έτσι, τα περίπου 6 δισ. ευρώ, που αντιπροσωπεύουν τον τζίρο των Χριστουγέννων στο λιανεμπόριο και περίμενε η αγορά για να πάρει ανάσα, αναμένεται ότι θα είναι αισθητά μειωμένα. Η πτώση αφορά μάλιστα όλους τους κλάδους. «Η αρνητική πορεία της αγοράς είναι αισθητή σε όλους τους κλάδους», παρατηρεί ο κ. Βασίλης Φουρλής, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Fourlis, στον οποίο ανήκουν τα ΙΚΕΑ και τα Ιntesport. «Το κλίμα ανησυχίας που κυριαρχεί επηρεάζει αρνητικά τους καταναλωτές, οι οποίοι αποφεύγουν να κάνουν αγορές».

Με τα δεδομένα αυτά, οι έμποροι αναγκάζονται να ρίξουν τις τιμές, οι οποίες κυμαίνονται φέτος 15% χαμηλότερα από πέρυσι, αλλά και να προχωρήσουν σε προσφορές, οι οποίες παίρνουν διάφορες μορφές. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει στέλεχος της αγοράς, «ο καταναλωτής ψάχνει την ευκαιρία για να κινητοποιηθεί».

Έτσι, πολυκαταστήματα, αλυσίδες, αλλά και μικροί έμποροι προσπαθούν μέσω των προσφορών να «προωθήσουν τις ευκαιρίες που απαντούν στις ανάγκες του καταναλωτή». «Ο κόσμος θέλει να καταναλώνει, αλλά διστάζει λόγω της κρίσης. Πρέπει να τον πείσεις ότι αν δεν αγοράσει, θα χάσει την ευκαιρία», λέει ο κ. Βάρδας εξηγώντας τον λόγο που οδηγεί τους εμπόρους σε έναν ακόμη χριστουγεννιάτικο- αυτήν τη φορά- γύρο προσφορών και δώρων, προκειμένου να κρατήσουν την πελατεία τους και να πείσουν τους καταναλωτές να μπουν στα καταστήματά τους.

Ακόμη και... απόσυρση

Η μάχη που δίνουν οι εμπορικές εταιρείες επικεντρώνεται στις εκπτώσεις τιμών, στις δωροπροσφορές που συνδέονται με επιστροφή χρημάτων, σε αγορές τριών προϊόντων στην τιμή των δύο, ενώ επιστρατεύουν ακόμη και τη μέθοδο της απόσυρσης, προκειμένου να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών και να τους προσελκύσουν στο δικό τους μαγαζί. Όσο πλησιάζουμε στις γιορτές, η ένταση των προσφορών αναμένεται να κλιμακωθεί.

Άλλωστε, από την αρχή του μήνα, οπότε και άρχισε ο νέος εορταστικός γύρος των προσφορών, ολοένα και περισσότερες αλυσίδες αποφασίζουν να μπουν στον χορό.





ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...
Bookmark and Share