Πολλά ερωτηματικά δημιουργεί η απόφαση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού να θέσει σε πρώτη φάση σε Έκτακτη Ακινησία (ΕΚΑ) τα δύο από τα τέσσερα χόβερκραφτ Zubr.
Σύμφωνα με δημοσιεύσεις (που δε διαψεύστηκαν) στο Τύπο, τα “Ζάκυνθος” (L-183) και “Ιθάκη” (L-181) βγαίνουν σε Έκτακτη Ακινησία (ΕΚΑ) και στη συνέχεια πιθανόν σε μόνιμη, με στόχο σταδιακά να κανιβαλιστούν, δηλαδή να πάρουν τα ανταλλακτικά και τα μείζονα εξαρτήματά τους για να συντηρηθούν τα άλλα δύο, τα “Κέρκυρα” (L-182) και “Κεφαλληνία” (L-180)....
Τα χόβερκραφτ ρωσικής και ουκρανικής τεχνολογίας Zubr άρχισαν να έρχονται στην Ελλάδα από το 2001 ενώ το τελευταίο έφθασε το 2005.
Το Zubr είναι σχεδιασμένο να μεταφέρει δια θαλάσσης αποβατικές μονάδες, όπως Πεζοναύτες και άρματα μάχης, σε προετοιμασμένες ή μη ακτές ταχέως προς το θέατρο των επιχειρήσεων καθώς επίσης και για τη μεταφορά και πόντιση ναρκών.
Το Zubr μπορεί να μεταφέρει τρία μέσα άρματα μάχης ή δέκα Τεθωρακισμένα Οχήματα Μεταφοράς Προσωπικού (ΤΟΜΠ) ή 500 στρατιώτες. Με μέγιστο φορτίο το πλοίο είναι ικανό να ανέβει πλαγιές μέχρι 5% κλίση και να υπερπηδήσεις εμπόδια μέχρι 1,6 μέτρα ύψος. Μπορεί να επιχειρεί με ταχύτητα 60 κόμβων.
Το προσωπικό προστατεύεται από Όπλα Μαζικής Καταστροφής με αεροστεγή μόνωση των σταθμών μάχης και των τμημάτων του προσωπικού και του πληρώματος, όπως και με προσωπικές προστατευτικές μάσκες και στολές.
Το πλοίο είναι επίσης προστατευμένο από νάρκες καθώς το οριζόντιο στρώμα αέρα που δημιουργείται μέσα στη «φούστα» που περιβάλλει το σκάφος ελαττώνει το μαγνητικό ίχνος του πλοίου και των μεταφερομένων υλικών. Φέρει 2 εξάκαννα αντιαεροπορικά πυροβόλα ΑΚ-630 Gatling των 30mm, 2 x MS-227 εκτοξευτές ρουκετών των 22 σωλήνων έκαστος, διαμέτρου 140mm, και 1 αφαιρούμενο σύστημα πόντισης ναρκών για 20 έως 80 νάρκες.
Αρκετοί επιτελείς του Ναυτικού στο παρελθόν δεν είδαν με μεγάλη συμπάθεια τα χόβερκραφτ ZUBR, στη συνέχεια όμως αξιωματικοί του Ναυτικού που έχουν υπηρετήσει στα σκάφη αυτά και γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις δυνατότητές τους λένε ότι αν τα αξιοποιούσαν με βάση τον σχεδιασμό της “ταχείας αντίδρασης” θα μπορούσαν να αλλάξουν σημαντικά την επιχειρησιακή εικόνα στο Αιγαίο.
Ειδικά για την Ζ Μοίρα Αμφίβιων Καταδρομών (Ζ΄ΜΑΚ), η οποία συστάθηκε μετά την Κρίση των Ιμίων ως δύναμη άμεσης επέμβασης σε οποιοδήποτε σημείο του Ελληνικού Αρχιπελάγους, τα Zubr με την ταχύτητα των 60 κόμβων αποτελούν ταχύτατο μέσο μεταφοράς.
H δυνατότητα πόντισης ναρκών για αποκλεισμό περιοχής και σε επιχειρησιακούς διαύλους στο Αιγαίο όταν απαιτηθεί είναι μια άλλη δυνατότητα που έχουν τα Zubr και η οποία δεν πρέπει να αγνοηθεί.
Τέλος, δεν είναι τυχαίο που ο Αρχηγός του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού Gary Roughead εντυπωσιάστηκε από τα ρωσικής κατασκευής χοβερκραφτ Zubr και τις επιχειρησιακές δυνατότητες που έχουν κατά την πρόσφατη επίσημη επίσκεψη του στον Ελληνικό Στόλο στην Αμφιάλη.
Το παρόν εστάλη στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ απο: Ταξίαρχo ε.α. Χρ. Κουτσογιαννόπουλου, πρώην Διευθυντή Διεθνών Σχέσεων ΥΠΕΘΑ
ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...