Ακριβώς 48.998 ευρώ κόστισαν στους Έλληνες φορολογουμένους τα «κάλαντα» που μας είπαν ανήμερα τα Χριστούγεννα τα 8 τουρκικά F16 που, σπάζοντας τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης για την απαγόρευση πτήσεων κατά τις μεγάλες θρησκευτικές εορτές, μπήκαν στο Αιγαίο για.... άσκηση!
Τόσο υπολόγισαν οι επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας....
...το κόστος των καυσίμων και της συντήρησης και υποστήριξης που αναλογεί για την πτήση 70 λεπτών που χρειάστηκε να κάνουν 4 ελληνικά F16 και Μιράζ 2000-5 προκειμένου να αναγνωρίσουν και να αναχαιτίσουν τα τουρκικά αεροσκάφη.
Οι αριθμοί- που σε αυτή την οικονομική συγκυρία δείχνουν ακόμα πιο μεγάλοι - είναι αποκαλυπτικοί:
Kάθε ώρα πτήσης ενός F-16 κοστίζει, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Επιτελείου, περίπου 10.000 ευρώ.
Για τα Μιράζ το κόστος ανεβαίνει στα 11.000 ευρώ - σε αυτά δεν υπολογίζεται ο ανθρώπινος παράγοντας.
Συνολικά, όπως ανέφερε πρόσφατα στη Βουλή ο υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος, το πτητικό έργο της Πολεμικής Αεροπορίας που εκτελείται για την επιτήρηση του εναέριου χώρου εντός του FΙR Αθηνών «ανέρχεται κατ΄ εκτίμηση στα 20 εκατομμύρια ευρώ ετησίως».
Στον υπολογισμό του κόστους αυτού λαμβάνονται υπ΄ όψιν οι δαπάνες για καύσιμα, ανταλλακτικά, συντήρηση, επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, τα αναλογούντα λειτουργικά έξοδα των μονάδων στις οποίες υπάγονται τα μαχητικά, καθώς και τα «εκτός έδρας» του προσωπικού που μετακινείται στις προκεχωρημένες βάσεις σε νησιά του Αιγαίου για επιφυλακή. Και φυσικά δεν περιλαμβάνεται το τεράστιο κόστος αγοράς και αντικατάστασης των εκατοντάδων μαχητικών, της εκπαίδευσης του προσωπικού, της λειτουργίας των ραντάρ και των αντιπυραυλικών συστημάτων κ.ο.κ.
Βεβαίως, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι επιτελείς της Αεροπορίας, το κόστος αυτό δεν οφείλεται κατ΄ ανάγκην και εξ ολοκλήρου στη δραστηριότητα των τουρκικών αεροσκαφών.
«Ένα σημαντικό μέρος των πτήσεων για αναχαιτίσεις συμψηφίζεται με κάποιες από τις αναγκαίες ώρες επιχειρησιακής εκπαίδευσης που πρέπει να έχει ο πιλότος για να είναι πάντα ετοιμοπόλεμος», αναφέρει έμπειρος πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας.
Η κατάσταση αυτή δεν είναι σημερινή - με αυξομειώσεις έχει αρχίσει από το 1974 - 75. Από τότε μέχρι σήμερα κάθε χρόνο κατά μέσον όρο τα ελληνικά μαχητικά πραγματοποιούν 2.500 εξόδους- περίπου 4.000 ώρες πτήσεων- μόνο για αναγνωρίσεις και αναχαιτίσεις τουρκικών αεροσκαφών. Κι αυτό, όπως εύστοχα έχει επισημάνει παλιότερα o πρώην αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας, «σημαίνει αίμα, ιδρώτας και κηροζίνη».
«Η μυρωδιά της ελευθερίας»
«ΠΑΡ΄ ΟΤΙ τα δύο τελευταία χρόνια υπάρχει σχετική κάμψη κάποιων ποσοτικών δεικτών όσον αφορά τις προκλήσεις στο Αιγαίο, η συντελούμενη και κλιμακούμενη τελευταία ποιοτική αναβάθμισή τους αυξάνει συγκριτικά το κόστος αντιμετώπισής τους», λέει επιτελής.
Αυτό οφείλεται, εξηγεί, στο ότι π.χ. οι αυξημένες υπερπτήσεις νησιών- που φέτος έφτασαν ήδη τις 51- απαιτούν «άλλου τύπου» αντιμετώπιση και κατ΄ επέκταση υψηλότερη ετοιμότητα, κάτι που επίσης κοστίζει. «Αλλά αυτό οφείλουμε να το κάνουμε- και το κάνουμε- ανεξάρτητα από το κόστος», επισημαίνει. Και θυμίζει τα λόγια ξένου αρχηγού Πολεμικής Αεροπορίας, την ώρα που στον διάδρομο της αεροπορικής βάσης της Τανάγρας τον «έπνιξαν» τα καυσαέρια από την ταχεία απογείωση ζεύγους Μιράζ για αναχαίτιση, «Smell of Freedom!» (Η μυρωδιά της ελευθερίας!).
Προβληματισμός
Πέρα από τα οικονομικά στοιχεία, για την ηγεσία του Ελληνικού Πενταγώνου τις τελευταίες ημέρες το μεγάλο ερώτημα είναι αν η αυξανόμενη τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο μπορεί να οδηγήσει σε επεισόδιο έντασης α λα Ίμια.
Και σημειώνουν ως ιδιαίτερα επικίνδυνες ενδείξεις για την εποχή την υπερπτήση τριών νησιών παραμονές και την «εισβολή» μαχητικών ανήμερα τα Χριστούγεννα, την παρενόχληση - για πρώτη φορά- μεταγωγικού αεροσκάφους, καθώς και τις αυξημένες (15) παραβιάσεις το μεσοδιάστημα Χριστουγέννων- Πρωτοχρονιάς
ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...